söndag 12 augusti 2007

Första blåskärmen med Windows Vista

Sedan några månader tillbaka har jag använt Microsofts senaste version av Windows: Vista. Intrycken har varit blandade. För att få ta del av ett vackert gränssnitt, en förbättrad navigering och en hypersnabb sökfunktion har jag fått stå ut med bristfälliga drivrutiner och program, i synnerhet spel, som ständigt fungerar dåligt.

En förbättring är dock att omstarterna är betydligt färre än i Windows XP. Vista startar helt enkelt om drabbade processer och vips så fungerar allt igen, även om förstås spelet avslutats.

Därför blev jag ganska överraskad när datorn helt plötsligt låste sig totalt. Bilden på skärmen var orörlig och musiken i högtalarna hakade upp sig som en felbränd cd-skiva i några sekunder. Därefter fick jag se den. Blåskärmen.

Jag var väl naiv, men jag trodde aldrig jag någonsin skulle få en blåskärm i Vista. I Windows XP tog det fyra år och en Novellklient innan jag fick den första. Men här var den i alla fall, så jag lät den "påbörja dumpning av fysiskt minne" och startade datorn i felsäkert läge innan den sedan fungerade som vanligt.

Dessa blåskärmar är nu inte så allvarliga, så länge datorn fortfarande fungerar kan jag stå ut med dem. Windows och blåskärmar är oskiljaktiga, de kommer i samma förpackning och kan inte köpas var för sig.

Värre är det att Nvidia ännu inte fått fram ordentliga drivrutiner till sina grafikkort. Vista har funnits på marknaden i dryga halvåret, för att inte tala om hur länge det funnits för testning. Nu borde allt fungera klockrent, men i stället får jag fortfarande felaktiga texturer och spel som tvingas starta om. Skärpning, eller jag köper Radeon resten av livet.

/Ander

1 kommentar:

Biggles sa...

Det lär vara ganska svårt att utveckla drivrutiner nu för tiden, eftersom Vista är så svårt skadat av allt DRM mög...