fredag 9 november 2007

Låg nivå på politisk debatt

Standarden på politiska diskussioner kan emellanåt vara skrämmande låg. Det slog mig när jag bläddrade förbi diverse bloggar nu på förmiddagen. Vettiga argument får stå åt sidan till förmån för svordomar och djupt generaliserande uttryck. Men framför allt tycks ytterst få vara öppna för andras tankar och värderingar.

Det hör väl till att exempelvis bloggare ska vara lite vassare i språket. Vi väljer ju på eget initiativ vilka diskussioner vi vill föra och representerar i många fall endast oss själva. Inga redigerare formulerar heller om skriften.

Men det är givetvis inte endast bloggarna som ska stå till svars. Ledare och debattartiklar förmedlar emellanåt likartad smutskastning, om än i finare ordalag. Politiker själva är heller inte några änglar och kan ofta visa ett bättre omdöme. Ungdomsförbunden, som i sin natur borde vara öppna för nya tankar, är ibland skrämmande radikala.

Just bloggen av Centerns ungdomsförbunds ordförande, Magnus Andersson, reagerade jag starkast på. Inlägget (kan läsas här) gav Kuba och Kommunister en rejäl känga och satte genast debatten på dyngnivå med ett ordval som "kommunistsvin". Kommentarerna som följde höll ungefär samma klass, utom några få undantag som förespråkade en vettig argumentation.

Är det ens värt att fråga vad som ligger i grunden för svenskarnas ointresse för politik? En ren argumentationsteknik från debattörerna vore en ovärderlig gåva till vårt demokratiska samhälle.

Om man verkligen vill förändra något krävs en saklig debatt där man håller sig till ämnet. Om någon nu tror sig ha rätt i en fråga borde det då inte vara så svårt att bevisa det; argumenten skulle ju stå på dennes sida.

/Ander

Not: På intet sätt säger jag mig vara perfekt. Jag vill vara öppen för andra åsikter och hålla mig saklig, men lyckas inte alltid. Nå, man kan inte göra mer än försöka.

Inga kommentarer: