torsdag 18 oktober 2007

Rösten utan like

Sedan några dagar är jag tillbaka från tredagarssemestern i London. Storbritanniens huvudstad beskrivs kanske bäst som enorm, men ändå så personlig. Helt olika människor och arkitekturstilar i en enda röra. Jag är egentligen ingen stadsmänniska, men London kan man bara inte ogilla. "Är man trött på London är man trött på livet" sägs det och det stämmer ganska bra.

Den bästa upplevelsen hittade jag dock på söndagskvällen en knapp timmas tågresa västerut i den förhållandevis lilla orten Basingstoke. På schemat stod det traditionell brittisk folkmusik, framfört av respekterade, men i Sverige relativt okända, Kate Rusby med band.

På plats i konserthallen nästan två timmar innan spelningen blev jag snabbt välkomnad av personalen. I London må turister vara vardagsmat, i Basingstoke var jag relativt ensam. Efter någon timme visste förmodligen de flesta i personalen att jag var svensk, trots att jag bara nämnde det en gång.

Spelningen blev även den något att minnas. Få om någon sjunger enligt mig så bra som Kate Rusby och att äntligen få avnjuta musiken live var något utöver det vanliga. Gåshud var bara förnamnet när Kate's stämma fyllde lokalen, inramad av bland annat akustiska gitarrer, fiol och kontrabas. Jag känner mig väldigt lyckligt lottad som fått uppleva detta.

Efteråt pratade jag ytterligare en stund med de nu bekanta i personalen. Chefen var till och med så tillmötesgående att han när jag försiktigt frågade ledde ut mig i kylan för att visa vägen till artisternas utgång. Managern meddelade tyvärr att jag inte kunde få träffa Kate just denna gång på grund av olyckliga omständigheter, men det var svårt att bli besviken efter en sådan härlig kväll i övrigt.

Jag vill inte begränsa mig till att rekommendera Kate Rusby till er som gillar folkmusik. Jag säger istället att den som uppskattar bra texter, harmoniska melodier och en sång utan like bör undersöka detta närmare.

Länk till Kate Rusby's hemsida. Här kan man bland annat beställa eller ladda hem hennes skivor. Enskilda låtar kan laddas ner för ca 10 kronor styck. Kan rekommendera exempelvis "Wandering Soul" på skivan "A Girl Who Couldn't Fly". En sång kan laddas hem gratis om man skriver upp sig på mailinglistan.

Måste också länka till den utomordentliga konsertarrangören, Anvil Arts. Bara nu i oktober tar de emot ytterligare två favoriter: Runrig och Richard Thompson.

/Ander

Inga kommentarer: