lördag 20 oktober 2007

Sd visar sin rätta sida

Sverigedemokraterna har skapat ett nytt kommunalpolitiskt program, som lär godkännas nu i helgen. Programmet kan ge oss en klarare uppfattning vad det invandrarfientliga partiet vill mer konkret.

Medierna var som väntat inte nådiga i sin kritik och sd:s förespråkare kände sig som vanligt misstolkade. För att skapa mig en egen bild av det nya programmet beslöt jag mig därför för att ögna igenom det. Det finns att läsa här för den som är intresserad.

Och visst finns det även i detta program en del bra idéer. Exempelvis vill man ha mindre barngrupper på dagis och på olika sätt verka för ett ekologiskt hållbart samhälle. Inte unikt på något sätt, men ändå värt att nämna.

Men nog är det tydligt att invandrarfientligheten är partiets hjärtefråga. Listan kan göras lång: Integration ska ersättas med assimilering, stopp för mångkulturella lovdagar i skolan, avveckla stöd till diverse invandrarföreningar. Inom de flesta områden finns mer eller mindre tydliga förlag åt det hållet.

Sd:s demokratibegrepp är fortfarande en aning luddigt för mig, trots att de tillägnar det ett helt avsnitt. Det jag reagerar mest på är att de söker en modell "där ett minimum av värderingar läggs in i demokratibegreppet". Värderingar, som exempelvis lika männsikovärde, hänsynstagande till minoriteter och yttrande- och pressfrihet, är kärnan i ett demokratiskt samhälle. Kan man då verkligen säga att Sverigedemokraterna är ett helt demokratiskt parti?

Jag tror inte att den politik Sverigedemokraterna förespråkar får större stöd av ett sådant program, snarare tvärtom. De lever i grunden på okunskap och lögner som jag ser det, och därmed kanske svenskarna får upp ögonen och faktiskt förstår hur fel det kan gå om deras inflytande ökar.

/Ander

Länkar till nyheten: DN

Inga kommentarer: